תהליך קבלת הערכה פסיכולוגית להפרעה על ספקטרום האוטיזם (ASD)

בנוף החינוכי של היום, זיהוי הפרעה על ספקטרום האוטיזם (ASD) אצל ילדים מתחיל לעתים קרובות בסביבת בית הספר.
גננות, מורים ומורות, החוות את הילד ומודעות לסימני הדרך ההתפתחותיים ולאינטראקציות החברתיות של תלמידיהם, הן לפעמים הראשונות להבחין בסימנים המצביעים על כך שילד עשוי להיות "על הספקטרום".עם זאת, כאשר האפשרות של אבחנת ASD עולה, ההורים לעפעמים מגיבים בספקנות או הכחשה. לעתים קרובות הם מייחסים את ההתנהגות של הילד שלהם לקשיים אחרים: לחץ במשפחה, מצבי מלחמה, היעדרות הורה בגלל מילואים או כל סיבה אחרת. התנגדות ראשונית זו יכולה לנבוע מרצון טבעי להגן על ילדם, יחד עם חרדה מההשלכות המלוות אבחון כזה.

ככל שנושא האוטיזם ממשיך לצוף מחדש, בין אם באמצעות אותה מורה או מחנך/ת אחר/ת, ההורים מתחילים בהדרגה לקבל את הרעיון. ייתכן כי קבלה זו, גם אם מלווה בתחושת חרדה, תניע אותם לחפש אבחון והערכה לילדם. הדרך לאבחנה, עם זאת, יכולה להיות מרתיעה; הורים מוצאים את עצמם פעמים רבות מתמודדים עם רשימות המתנה ארוכות בקופות החולים, אשר יכולות לנוע בין שלושה חודשים ואפילו עד שנה. בתקופה זו של חוסר ודאות, הורים רבים פונים לרשתות בלתי פורמליות, מסתמכים על עצות מחברים או מחפשים מידע – שימושי מה פחות או מה יותר – באינטרנט, מה שמוביל אותם לא פעם למרכז ענבר.

תהליך האבחון במרכז ענבר מתוכנן להיות מקיף ומותאם לצרכים הייחודיים של כל ילד. זה מתחיל בפגישה עם פסיכולוגים בעלי הכשרה מיוחדת בהערכות ASD, עם ניסיון בהבנת הניואנסים של אוטיזם אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים וכמובן ההבדלים בביטוי ASD  בגילאים השונים. הפסיכולוגים שלנו מגלים מודעות גם לדקויות באבחון של קליינטים בעלי רקע דו-לשוני ומודעות לנושאים המאובחנים יחד כולל ADHD, לקויות למידה וליקויים קוגניטיביים אחרים. גישה כוללת זו מבטיחה כי המורכבויות של כל מקרה יזוהו ויישקלו מלכתחילה.

לאחר ייעוץ ראשוני זה, תהליך ההערכה כולל בדרך כלל 2 עד 5 שעות של אבחון ובדיקה, אשר ייערכו על פני 2 או 3 מפגשים. עבור משפחות הפונות מחוץ לירושלים, התאמות מיוחדות נעשות כדי לקיים את המפגשים של אבחון אלה ביום אחד במידת האפשר. בדיקה זו כוללת לעיתים תצפית או אבחון של קלינאית תקשורת, ובכך מספקת סקירה הוליסטית של יכולותיו/ה ואתגריו/ה של הילד/ה.

במהלך האבחון ההורים יתבקשו למלא מספר שאלונים, רובם דרך פלטפורמה אינטרנטית. אנו עשויים לפנות גם למורים וליועצי בית הספר – בהסכמת ההורים כמובן – על מנת ליצור תמונה מקיפה של התנהגות הילד במסגרות השונות.

לאחר סיום שלב ההערכה, המשפחה מוזמנת להיפגש עם צוות ההערכה כדי לדון בתוצאות. דיאלוג זה מאפשר חילופי דברים ברורים ופתוחים על הממצאים, וסולל את הדרך לדו"ח מפורט המתווה המלצות ספציפיות ונכתב בהתאם לדרישות משרד החינוך והשירותים החברתיים כמו ביטוח לאומי ומשרדי הרווחה.

עבור ילדים צעירים יותר אשר מתגוררים בירושלים ובקרבתה, ועל פי בקשה, מרכז ענבר מציע הערכות ותצפית נוספות בבית הספר/הגן של הילד, אשר יכולות להיות יקרות ערך לקבלת תובנות על האינטראקציות והאתגרים היומיומיים שלו בסביבתו הטבעית.

תהליך ההערכה למבוגרים הוא שונה בהתאמה לצרכי האבחון וההקשר האישי. במהלך אבחון זה יתכן ויעלה צורך בקבלת משוב מבני משפחה, בני זוג או אחאים, שכן הבנת ההיסטוריה והדינמיקה החברתית של המבוגר תורמת באופן משמעותי להערכה.

במרכז ענבר הסודיות והחיסיון הם בעלי חשיבות עליונה; שום מידע אינו משותף עם גורמים חיצוניים, כגון בתי ספר או מוסדות צבאיים, ללא הסכמה מפורשת בכתב מהמשפחה. הבטחה זו מעודדת משפחות לגלות מעורבות מלאה בתהליך, בידיעה שפרטיותן תכובד.

אחד היתרונות המרכזיים בבחירת מרכז ענבר לאבחון ASD הוא זמן ההמתנה הקצר, בדרך כלל פחות מחודש, אם כי הוא עשוי להתארך קצת בתקופות החגים. יתר על כן, המרכז מציע משאבים נוספים למשפחות המתמודדות עם המורכבות של תביעות שירותי הרווחה ויכול להמליץ על פסיכיאטרים להערכות רפואיות הדרושות למוסדות המדינה.

לסיכום, בעוד שהמסע לקבלת אבחון פסיכולוגי לאוטיזם יכול להיות רצוף אתגרים ומצוקות רגשיות, מרכז ענבר מציע מסלולים מובנים ותומכים למשפחות לקבלת העזרה לה הן זקוקות. באמצעות הערכות מומחים והמלצות, הורים יכולים לנקוט צעדים אקטיביים כדי להבטיח שילדם יקבל את התמיכה והמשאבים המתאימים כדי לשגשג.

מאת: ד"ר פול שרל-פוקס – המנהל הקליני של מרכז ענבר

שינוי גודל גופנים